Dag 50 tot en met 56 - Reisverslag uit Johannesburg South, Zuid-Afrika van Gerrie, John, Margo en Arie - WaarBenJij.nu Dag 50 tot en met 56 - Reisverslag uit Johannesburg South, Zuid-Afrika van Gerrie, John, Margo en Arie - WaarBenJij.nu

Dag 50 tot en met 56

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Gerrie, John, Margo en Arie

26 November 2014 | Zuid-Afrika, Johannesburg South

De lodge in Houtbay was redelijk snel gevonden. Deze lodge bleek erg groot en luxe. De masterbedroom had een bad op de kamer en een balkon met een hangmat, erg romantisch. Het grote terras gaf een prachtig uitzicht op de bergen. We hebben die nacht riant geslapen al misten we bij het omdraaien het schudden van de camper wel. We zijn de volgende dag via een mooie route langs de kust Naar Victoria en Alfred Warff gegaan. Dit was een oud havengebied dat in volle glorie omgetoverd is tot een fraaie omgeving. Prachtige malls met exclusieve winkels compleet in kerstsfeer. Langs de haven lagen gezellige restaurantjes. Margo en Arie hebben een ritje gemaakt in het reuzenrad. Zij hebben genoten van het uitzicht over Kaapstad en de Tafelberg. Na uiteraard nog wat inkopen te hebben gedaan , hebben we prima gegeten in een visrestaurant. Via een andere weg zijn we teruggegaan naar onze lodge. We hebben de avond een de site gewerkt en Gerrie heeft Martine gebeld voor een afspraak de volgende ochtend. Deze ontmoeting was heel gezellig al hadden we elkaar al 8 jaar niet gezien. We hebben hun prachtige huis met zwembad en omliggend terrein bewonderd. Wij begrepen goed waarom zij hier naartoe verhuisd waren. Middags zijn we naar de haven van Houtbay gegaan. Een hele leuke pittoreske haven. Er liggen een aantal wrakken maar er is ook een luxere jachthaven. We hebben hier ook de nieuwste camper van Helderberg gezien. Een opbouw erop en hij was klaar voor verhuur. We hebben natuurlijk weer inkopen gedaan en ons heerlijk tegoed gedaan aan uitstekende Fish en Chips. Daarna nog even naar het centrum om de site te verzenden en vervolgens heerlijk op het terras gezeten van onze lodge. De volgende dag hebben we een dagtocht gemaakt over het schiereiland onder Kaapstad. De rit begon bij Houtbay en liep over de Chapmans Peak Drive. Een spectaculaire route met fantastische vergezichten De weg had erg veel bochten en liep pal langs de steile kliffen. We zijn regelmatig uitgestapt om het uitzicht te bewonderen. Via Kommetje en Scarborough kwamen we bij de ingang van Table Mountain National Park. Alweer zo'n weids landschap met een bijzondere vegetatie. Aan het eind van de weg lag Cape Point. We hebben hier een wandeling gemaakt naar de vuurtoren. Op de terugweg hebben we een stop gemaakt bij The Boulders. Daar lagen pinguïns op de rotsen en ze liepen tussen de badgasten door. Gerrie is de rots opgegaan om dicht bij ze te komen. 1 van de pinguïns vond dit niet zo leuk en beet in haar teen. Hierna hebben we Simonshaven aangedaan. Een leuk plaatsje met een verscheidenheid aan mooie geveltjes. Aan de haven hebben we ons weer tegoed gedaan aan heerlijke vis. Verderop wilden we de badhokjes van st. James bekijken maar dit bleek niet de moeite waard. Via een mooie route zijn we teruggereden naar Houtbay. Vandaag besloten naar de Tafelberg te gaan. Daar aangekomen bleek de berg in de mist te liggen maar we besloten toch met de kabelbaan omhoog te gaan. De vloer van de lift draaide zodat je veel uitzichten had op Kaapstad. Boven op het plateau aangekomen bleek het nogal mistig te zijn dus vanaf hier geen uitzicht op Kaapstad. We hebben hier ook stoere abseilers gezien. Deze vorm van extreme sport sprak ons geen van vieren aan. Er liepen verschillende wandelroutes over het plateau en we hebben de langste uitgekozen. Het pad hield op een gegeven moment op en we moesten over de rotsen verder. Zelf maar ons pad gezocht en dit was niet al te moeilijk. De vegetatie was hier heel bijzonder en door de mist gaf de omgeving een mysterieuze aanblik. Op de terugweg hebben we Dassies gezien die hier tussen de rotsen leven. Het was een moeder met 4 jongen. Schattig om te zien. In de middag zijn we naar Kirstenbosch gegaan met zijn mooie botanische tuinen. Hier ook weer heerlijk gewandeld. De slangenbrug die over de boomtoppen liep was mooi maar niet zo spectaculair. In het restaurant hebben we een goede warme maaltijd genuttigd. De volgende dag werd het tijd voor een tour naar Kaapstad. We zijn op de Hop-On bus in Houtbay gestapt en hebben hiermee een prachtige rit langs de kust gemaakt tot in het centrum van Kaapstad. Hier hebben we het Joods museum, de synagoge en het Holocaustmuseum bezocht. Dit was heel indrukwekkend. We hebben in het restaurant een koosjere lunch gebruikt. Daarna met de bus terug naar Houtbay waar wij ons weer eens op de Fish en Chips hebben gestort.

• 26 November 2014 - 16:11

Anneke Hilhorst:

Jongens,
    Wat een hoeveelheid indrukken, nog zo op het laatst!
    De foto's zijn ook weer prachtig.
    Ik verheug me op jullie thuiskomst!
    H&k, Anneke