Dag 36 tot en met 41 - Reisverslag uit Johannesburg South, Zuid-Afrika van Gerrie, John, Margo en Arie - WaarBenJij.nu Dag 36 tot en met 41 - Reisverslag uit Johannesburg South, Zuid-Afrika van Gerrie, John, Margo en Arie - WaarBenJij.nu

Dag 36 tot en met 41

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Gerrie, John, Margo en Arie

10 November 2014 | Zuid-Afrika, Johannesburg South

Na het afscheid nemen van onze beide buren zijn we nog even naar de Mall gereden. Er moesten nog wat inkopen worden gedaan en de site moest bijgewerkt worden. We hebben in deze Mall een stevig ontbijt genuttigd. Daarna op weg naar Breda'sdorp voor een tussenstop naar Hermanus. De lucht was asgrauw en het regende behoorlijk. Halverwege de dag klaarde het op en reden we weer door een mooie omgeving. Richting Breda'sdorp kwamen we terecht in een totaal verlaten en leeg landschap met hier en daar een boom. Dit was heel bijzonder. In de buurt van dit dorp hebben we een camping gezocht. De 1e was in Struisbaai, het zuidelijkste punt van Zuid-Afrika. De camping was leeg, er was geen receptie en het toilettenblok was op slot. We hebben daar nog even het pittoreske haventje bezocht. Teruggereden naar een camping in Breda'sdorp. En...jawel hoor! Verlaten, geen receptie en een afgesloten toilettenblok. Dus maar besloten om door te rijden naar Hermanus. Het wordt vervelend maar ook dit was weer een mooie route. De nog niet gedorste akkers lagen als fluwelen dekens op de hellingen van de bergen en de korenaren wiegden op het ritme van de wind. Nadat wij de Akkedis bergpas gepasseerd waren kwamen we in de wijnstreek. De eerste hellingen met wijnranken en de wijnhuizen werden waarneembaar. Iets voorbij Hermanus, bij Onrus, vonden we een prima camping. De volgende ochtend was er op de camping een finishpunt van een Mountainbike tour. Het was een drukte van jewelste en alle renners namen een douche. Leuk om te aanschouwen. Woensdag naar Hermanus om met een boot walvissen te gaan spotten. We konden met de boot mee van drie uur dus eerst maar het dorp Hermanus verkend. Een leuk dorpje aan een mooie baai. Uiteraard weer inkopen gedaan en een wandeling langs de baai gemaakt waarvandaan je de walvissen al kon zien. Daarna nog even inkopen gedaan in de supermarkt waarna John de spurt erin zette om de spullen naar de camper te brengen. Hij wist de weg niet zo goed meer en wij liepen er als makke schapen achter hem aan. Na half Hermanus te hebben gezien kwamen we eindelijk bij de camper die.....jawel achter de supermarkt stond. Daarna naar de haven voor de boottrip. Margo en Gerrie besloten achter te blijven en hebben de walvissen vanaf een terrasje gadegeslagen. Voor Arie was het moeilijk fotograferen vanaf de boot en hij kreeg een golf zeewater over zich heen. Gerrie heeft vanaf het terras de walvisstaart goed kunnen fotograferen. Besloten om 's-avonds wat te blijven eten aan de haven. Op weg naar het restaurant kregen we een klapband. Dat kon er ook nog wel bij na alle ellende met de camper. Verder naar boven gereden waarbij we al snel hulp kregen van een allervriendelijkste Zuid-Afrikaan die direct onder de auto dook en met hulp van John de band verwisselde. Wij vroegen de man wat wij hem verschuldigd waren maar hij beschouwde dit als hulp aan een medemens. Uiteraard hebben we hem toch nog een geldbedrag gegeven omdat wij hem zeer dankbaar waren. Hij ging weg en wij konden hem nog net Halleluja horen roepen. De dag erna naar de garage voor een nieuwe reserveband. Dit bleek niet mogelijk omdat de band uit Johannesburg moest komen en dit wel meer dan een week zou duren. Dus op goed geluk maar weer verder gereden. We zijn naar Betty'sbay gegaan om de pinguïns te aanschouwen. Na 3 rondjes rond de kerk hadden we uiteindelijk de juiste afslag gevonden. In Betty'sbay leeft een grote kolonie pinguïns op de rotsen. We hebben ze in hun volle glorie kunnen aanschouwen. Wat is de natuur toch wonderschoon! Hierna naar de botanische tuin gegaan waar we heerlijk geluncht hebben. Je kan vanaf deze tuin prachtige wandelingen maken. Besloten om nog 2 nachten op de camping te blijven. De volgende dag met de Tuktuk naar de zaterdagmarkt van Hermanus gegaan. We lieten ons daar afzetten maar.... de markt hadden we al eerder gezien. Dus geen aparte zaterdagmarkt. Nog even door het dorp gelopen en natuurlijk weer inkopen gedaan, Vervolgen zijn we met de Tuktuk teruggegaan naar de camping waar we de middag geluierd hebben. Op zondag was er alweer een wielerronde. Omdat we een andere plek voor de camper hadden gekregen konden we dit hele tafereel bekijken. Morgen weer een dag!

• 10 November 2014 - 10:11

Kees & Corrie:

Wat zijn de verhalen leuk geschreven. Samen heerlijk gelachen over sommige stukken De Walrus is wel heel apart

• 10 November 2014 - 11:27

The 3 Down Under:

Prachtig weer! Heel bijzonder allemaal!
    En jullie dagboek is populair: Zien dat het aardig wat keren bekeken is!
    Zelf kijken we, na het lezen en bekijken van jullie foto's, telkens weer uit naar het volgende gedeelte!
    XXX

• 10 November 2014 - 16:54

Elise:

Ziet er allemaal weer erg interessant uit. Maar goed dat de dames niet op de boot gestapt zijn, want de zee ziet er uit om zeeziek van te worden. Ben benieuwd naar de wijnstreek.

• 10 November 2014 - 17:42

Corrie K.:

Wat weer een leuk verhaal ( smakelijk zitten lachen om de verdwenen camper).
    En de prachtige foto's
    Margo en Gerrie jullie zijn inderdaad verstandig geweest om aan wal te blijven.
    Onder her genot van een gaasje port weet van alles zitten genieten.
    Groetjes Corrie K.

• 10 November 2014 - 18:27

Bert En Carla:

Weer genoten van jullie verslag en de mooie foto's.
    Zo hebben jullie al heel wat meegemaakt.

Groetjes,
    Bert en Carla

• 10 November 2014 - 19:51

Eva:

Wat een mooie foto's en wederom weer een leuk verhaal! Op naar t volgende avontuur:)

• 11 November 2014 - 22:11

Patrick:

Ziet er weer uit als een supertrip. Gaaf zeg! Geniet er nog lekker van.

• 12 November 2014 - 14:29

Tony Beekhuizen:

wat geweldig allemaal. de foto's en de humoristische verhalen

• 12 November 2014 - 15:30

Anneke Hilhorst:

De walvisfoto's brengen fijne herinneringen boven... al heb ik ze heel ergens anders gezien.
    Het was weer een lust om jullie verslag te lezen!
    Fijne reis verder! H&K