dag 30 tot en met 35 - Reisverslag uit Johannesburg South, Zuid-Afrika van Gerrie, John, Margo en Arie - WaarBenJij.nu dag 30 tot en met 35 - Reisverslag uit Johannesburg South, Zuid-Afrika van Gerrie, John, Margo en Arie - WaarBenJij.nu

dag 30 tot en met 35

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Gerrie, John, Margo en Arie

04 November 2014 | Zuid-Afrika, Johannesburg South

Vandaag vertrokken naar de kust op weg naar de Gardenroute. Het was alweer een snikhete dag. We hebben zeker twee uur door een enorm desolaat landschap gereden. Een oneindig leeg landschap omringt door een rotsgebergte. Bij Willowmore hebben wij een koffiestop gemaakt bij “Sophie's Choice”. Dit was een bijzondere koffie annex antiekzaak. Het antiek bestond voornamelijk uit oude poppen en kleding uit grootmoeders tijd. De toiletten waren bekleed met damesondergoed. Verder gereden voor een overnachting in Uniondale. Bij de camping aangekomen bleek deze sterk verwaarloosd en besloten we maar om door te rijden. Het landschap veranderde snel in een glooiend berggebied met uitgestrekte weiden. De temperatuur daalde gestaag tot 15 graden. Dit was natuurlijk weer het andere uiterste. Het werd regenachtig en mistig. Op één van de mooiste bergpassen met prachtige vergezichten leek het alsof we door een beslagen bril keken. Bij de stad George aangekomen moesten we bijzonder goed opletten om de juiste afslag te nemen. In Afrika is dat allemaal niet zo goed geregeld met verkeersborden. Uiteindelijk hadden wij de camping in Victoriabaai bereikt. De camping was prachtig gelegen en keek uit op een baai waar surfers hun kunsten verrichtten en de dolfijnen hun vreugdedansjes maakten. De volgende dag hebben we een wandeling gemaakt langs de baai. Het wandelpad omhoog naar het rotsgebergte was niet begaanbaar zonder de benodigde wandelstokken die wij uiteraard niet bij ons hadden. De temperatuur was deze dag aangenaam. De volgende dag aan de Gardenroute begonnen. De dag begon redelijk maar werd steeds onaangenamer qua weer, regen en mist. We zijn tot aan Stormsrivier gereden met een brug over een diepe kloof. Dit was erg mooi maar door de regen werd ons uitzicht beperkt. Dit gold ook voor de rest van de route. Bij Plettenberg een mooie camping gevonden. Deze stond aan de monding van een rivier. De volgende dag zijn we weer verder getrokken langs de Gardenroute. Het was mooi weer en we hadden mooie uitzichten. Er waren echter ook minder mooie uitzichten op de nog steeds veel aanwezige krottenwijken. Na ongeveer 150 kilometer zijn we gestopt bij Hartensberg. Hier hadden we een camping aan het strand gevonden met uitzicht op Mosselbaai. Helaas veranderde het weer in druilerige regen. Volgens gasten op de camping zou het de volgende dag beter worden dus wachtten wij geduldig af. Het was de volgende dag lekker van temperatuur. Onze Zuid-Afrikaanse buren boden ons aan om ons naar en Mall te brengen. Dit was voor ons een aangename verrassing. We hebben een aantal uren in deze mall doorgebracht en een aantal leuke inkopen gedaan. Ook hebben we hier heerlijk geluncht. Onze buren zijn ons weer op komen halen en we hebben daarna lekker geluierd aan de zee. Helaas begon het te regenen en te onweren en we gingen naar binnen. Opeens kwam de zon weer terug en begaven we ons met een drankje naar buiten. Er kwam opeens een heel aardige buurman die ons een gastcollege gaf over Zuid-Afrika. Hij deed het op zo'n hartverwarmende en enthousiaste manier dat het genot was om naar hem te luisteren. Gerrie en Margo wilden hem adopteren maar hij had een lieve vrouw en 2 schatjes van kinderen. Vervolgens werden we door hem uitgenodigd de gedroogde boerenworst en de verse boerenworst van de braai te proberen. Dit was verrukkelijk. Het was voor ons een bijzondere avond om op deze manier kennis te maken met de Zuid-Afrikaanse cultuur.

• 04 November 2014 - 08:34

Martine:

Leuk verslag! Het is in Kaapstad ook druilerig weer maar het klaart vanmiddag weer op. Hopelijk is het bij jullie ook weer goed. Tot snel xxx

• 04 November 2014 - 10:43

Corrie K.:

Wat weer prachtige foto's en een leuk verslag.
    Jammer van de mist en regen , maar ja dat hoort soms ook bij een vakantie.
    Hier inmiddels echt herfst met de daar bij horende mooie kleuren.

Verder jullie alle vier nog veel mooie reisdagen.
    Groetjes Corrie K.

• 04 November 2014 - 13:09

Kees & Corrie:

Weer een leuk verhaal met schitterende foto's. Vooral foto nr.27 springt er voor ons bovenuit

• 04 November 2014 - 15:53

Anke En Har:

Wij reageren nu pas voor de tweede keer omdat we het druk hebben gehad met andere zaken;vertellen we nog wel eens als jullie terug zijn.Bovendien zijn we een wek naar de Hartz geweest en konden we ook niet reageren.We hebben met veel plezier al jullie verslagen gelezen met veel herkenbare dingen voor ons maar niet alles.Jullie zijn ook tot nu toe op plekken geweest waar wij niet geweest zijn.Veel plezier nog.Ank en Har

• 07 November 2014 - 18:10

Bert En Joke:

Hallo John, Gerrie, Arie en Margot,
    Alweer een prachtig reisverslag. We zijn er deze keer maar eens bij gaan zitten met een goed glas Zuid-Afrikaanse wijn erbij. Een echte Kaaps Genoegen.

"De Zuid-Afrikaanders zouden zeggen: "'n droe vrugtige wit wyn met pynappel en perske geure op die neus wat goed gaan saam met ligte vleis of vis of op die stoep op een mooi somers dag !""

Wij kijken vol verwachting uit naar het volgende verslag en de avonturen van The Big Four.

groeten,

Bert en Joke

• 09 November 2014 - 16:10

Anneke Hilhorst:

Hallo allevier,

Hier een berichtje uit Breda!
    Vanochtend zat ik op mijn balkon en zat zo'n beetje te mijmeren over waar ik nog naar toe zou willen.
    In eerste instantie stond Zuid Afrika niet bovenaan mijn lijstje maar nu ik jullie verslagen heb gelezen en foto;s heb gezien is dit land met stip gestegen. Bedankt voor alle moeite, zodat ik erover kan dromen!
    Bericht alleen voor Arie: Warhorse: 20-12!
    Hugs&kisses, Anneke

• 13 November 2014 - 10:19

Joke:

Hallo allemaal,

Door omstandigheden was het er al een poos niet van gekomen om te gaan lezen.
    Dat maakt vandaag een hele poos meeleven en genieten. Bijzonder inderdaad dat je dan even door iemand van daar als het ware aan de hand genomen wordt. Fijn dat jullie ook dat mee mochten maken.
    Veel dank dat jullie ons (allemaal natuurlijk) als thuisblijvers op jullie beurt bij de hand nemen door jullie prachtige verslagen en foto's.