Dag 41 tot en met 43 - Reisverslag uit Johannesburg South, Zuid-Afrika van Gerrie, John, Margo en Arie - WaarBenJij.nu Dag 41 tot en met 43 - Reisverslag uit Johannesburg South, Zuid-Afrika van Gerrie, John, Margo en Arie - WaarBenJij.nu

Dag 41 tot en met 43

Door: Margo

Blijf op de hoogte en volg Gerrie, John, Margo en Arie

14 November 2014 | Zuid-Afrika, Johannesburg South

Nadat er eerst nog even in het internet-café aan de site is gewerkt,gaan we op weg naar de beroemde wijnstreek rond Stellenbosch. We nemen de route langs de zee. Op de hoek van Betty's Bay en Pringle Bay begint voor ons een schitterende maar zeer stormachtige reis. Zo'n 40 km. worden we niet alleen vergast op schitterende uitzichten over False Bay, maar wordt de camper aangevallen door hevige rukwinden. Echt angstig! Op een van de vele stopplaatsen kunnen we tegen de wind in hangen.
Plotseling zien we aan de kant van de weg een paar grote bavianen. Gelukkig is het op een stopplek dus volop gelegenheid om er op ons gemak naar te kijken. Er komen er steeds meer. Het is een grote familie die van de zeekant gaat verhuizen naar de rotsen aan de andere kant van de weg. Zo,n 15 familieleden trekken aan ons voorbij. Moeder Aap met de kleinste op haar rug. Zij bepalen zelf het tempo en lopen geen stap harder voor het passerende of aankomende verkeer. Dat dan ook stopt of snelheid inhoudt. Een prachtig tafereel.
Hou mooi de route ook was, toen we bij Gordon's Bay de kust verlieten waren we blij weer enigszins in de luwte te rijden.
De wijnroute is mooi. We passeren schitterende wijngaarden met de daarbij behorende wijnboerderijen met hun mooie gevels.
We vinden een camping in Franschhoek. Dit is een levendig stadje met natuurlijk heel veel wijnhuizen waar je kunt gaan proeven en kopen. We komen er veel Franse namen tegen.
Rond 1700 zijn Franse Hugenoten, die eerder naar Holland gevlucht waren, naar deze streek gekomen en zijn hier de heerlijke wijnen gaan verbouwen. Het Hugenotenmuseum geeft een goed beeld van het toenmalige leven.
We zijn een georganiseerde wijn tour gaan maken. s' Morgens om 10 uur melden bij het boekingskantoortje en vandaar in een speciale bus naar de wijnboerderijen. Om 10.15 uur werd het eerste proeflokaal aangedaan. Veel te vroeg voor wijn, maar ach proeven kan geen kwaad,toch? Aanvankelijk zag je je medeproevers als vreemden maar ieder lokaal verder werd het een gezelliger gezelschap. Heel veel gesproken met een aardig Zuid-Afrikaans echtpaar, die ons veel konden vertellen over de bestuurlijke en politieke toestand.
Naar de laatste twee wijngaarden werden we door in een oud treintje vervoerd. Het ging vlak langs de wijngaarden. Prachtig.
Om 16.15 uur zagen we, ik in ieder geval, de hemel voor een doedelzak aan en vonden we het genoeg. Er waren 6 proeflokalen en een veelvoud van proefjes aan ons voorbij gegaan.
Zo'n tour wordt natuurlijk opgezet als toeristentrekker, maar het was leuk, echt leuk!

• 14 November 2014 - 11:24

Elise:

Die wijntoer lijkt me ook wel wat.

• 14 November 2014 - 12:31

K & C:

Weer genoten van de plaatjes en het verhaal. Wijn gaan wij vanavond ook proeven met een etentje erbij.

• 14 November 2014 - 14:40

Corrie K.:

Prachtige foto's en het verhaal ook weer heel leuk.
    Ja ja wijn proeven heeft zo z'n uitwerkingen.
    John de kijkt wel zielig hoor, maar dat is te begrijpen met z'n reisgezelschap.
    Groetjes Corrie K.

• 15 November 2014 - 23:17

Andre En Gerda:

Heel erg genoten van jullie verhalen. Zo'n wijntour lijkt mij ook wel wat, maar aan het eind kon je wel goed zien aan jullie, dat er flink geproefd is . Mooie wijnboerderijen, landschappen en natuur.
    Heel veel plezier de laatste twee weken. groetjes, André.

• 16 November 2014 - 14:36

Anneke Hilhorst:

Hallo vakantiegangers,

Wat zou ik er graag bij geweest zijn zeg! Dan was mijn naam Haas geweest en niet Bob!
    Wat een ongelooflijk leuk avontuur beleven jullie toch!
    Ik geniet er elke keer weer van ,als ik het verslag binnenkrijg.
    H&k Anneke

• 17 November 2014 - 15:09

Joke Langenkamp:

Na een weekje gastvrouw zijn op de bosbeek van het Nivon,was het weer leuk jullie verslagen te lezen en de prachtige foto's te bewonderen.
    Veel plezier.

groetjes bert en joke.

• 19 November 2014 - 09:17

Anke:

Hoi Eppo's en medereizigers,

wat een leuke verhalen schrijven jullie. Je krijgt zo zin om te komen en ja een hle mooie streek waar jullie nu zitten.
    wij vonden die plaatsjes daar als Francehoek en Stellenbosch ook zo leuk. Nu geniet verder en de verhalen horen we ook in het echt. Ja want waaien doet het er vaak.

Lieve groetjes,

Harry en Anke

• 19 November 2014 - 16:39

Els En Gerard Van Der Poel:

Hallo John en Gerrie,

Wat een fantastische reis maken jullie! Wij hebben de foto's bekeken en de reisverslagen gelezen, super!
    Bedankt voor de kaart waardoor wij van jullie foto's op internet konden genieten, geweldig.
    Nog veel plezier in deze laatste week van jullie vakantie en hopelijk een keer tot ziens.

Groetjes,
    Els en Gerard van der Poel